9 dec. 2014

Konst som motstånd



Tisdagen den 9.12 bjuder Nordiska konstskolan in konstnärer och konstintresserade till ett miniseminarium kring temat Konst som motstånd. Curatorn och konstvetaren Anna van der Vliet från Göteborg föreläser kring temat "Konst som motstånd? - Motbilder, en utställning i det offentliga inför det svenska valet 2014"

Hennes föreläsning behandlar ICIA:s senaste konstprojekt Motbilder, som genomfördes i Göteborg hösten 2014. Efter föreläsningen hålls en fri diskussion utgående från föreläsningen och bl.a kring hur man som konstnär kan hitta nya möjligheter at arbeta i och med det offentliga rummet. Miniseminariet ordnas i konstnärsföreningen Platsforms utrymmen i Kasernområdet i Vasa.





Anna van der Vliet är grundare och konstnärlig ledare för ICIA - Institute for Contemporary Ideas and Art, vars främsta syfte är att arbeta strategiskt genom att synliggöra och förtydliga samtidskonstens betydelse, förutsättningar och behov och därmed förbättra dess strukturella villkor inom det kulturpolitiska landskapet, men också i samhället i stort. Hon har tidigare bland annat arbetat som curator och tf chef för MAP, Mobile Art Production, projektledare på Göteborgs Internationella Konstbiennal och chefredaktör för Paletten. Hon har en BA i Media Arts and Photography från London, har studerat konstvetenskap vid Göteborgs universitet och har en curatorsutbildning från Stockholms universitet. Anna van der Vliet är regelbunden föreläsare och opponent på konsthögskolor, curatorsutbildningar och föreläser ofta i andra sammanhang som museer och konsthallar. Hon är också regelbunden skribent och sitter som medlem styrelsen för konsttidskriften Paletten. Anna van der Vliet är ytterst ansvarig för de utredningar som ICIA genomför och är konstnärlig ledare för konstprojektet Motbilder som är planerad under 2014. Anna van der Vliet sitter också i Skogens styrelse och i Iaspis-delegationen i Göteborg.

Föreläsningen är en del av vårt projekt "KLINIK- workshops i projektutveckling för yrkesverksamma konstnärer", och har fått understöd av Kulturösterbotten och föreningen Konstsamfundet.